tisdag 12 maj 2015

Ankhus, mjölkbord och påbörjat get hus


 Ankhuset blev klart och inflyttat redan den 25 december 2014 men pga vinter så har jag inte tagit några foton på det förrän nu. Det ska väl målas också. Falurött var det tänkt. Det går att öppna ankhuset på baksidan så man lätt kommer åt att hämta äggen. En dålig anknyhet är att min favoritanka blev sjuk för några veckor sedan och vart tvungen att avlivas. Saknar henne än. Det var den vita roliga ankan som var lite egen av sig. Gick sin egen väg och badade i dricksvattnet. Jaja, det är väl bara å rycka upp sig och gå vidare.


Min fru börjar varje dag med att mjölka getter. För detta ändamål så byggde jag ett bord med tillhörande mekanism för att hålla getens huvud på plats. Man lockar upp geten på bordet med mat i skålen och sedan fäller man ihop brädan och låser. Sedan sitter hon fast. På mjölken gör hon sedan ost. Det blir himla gott.


Förra måndagen satte jag fart med att snickra på det som ska bli nya huset för bockarna. Bocken Alfred och en till bock som vi inte fått hem än. De ska bo där.


Från sidan. Det ska nog bli bra det här. Jag har idag tingat på virke för tak och panel. Sedan ska det upp plåt på taket också.


Några byggtekniska detaljer jag är nöjd med.


Å titta här,


och där. Blir kalasbra detta. Väldigt nöjd. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar